Rekonstrukce zahrady v přírodním stylu při mateřské škole v obci Křetín
„Živá zahrada“
projekt pro výchovu a vzdělávání v oblasti EVVO v mateřské škole
Obsah:
- cíle projektu
- program projektu
- témata projektu Živé zahrady
- učivo projektu Živé zahrady
- aktivity projektu Živé zahrady
- výstupy projektu Živé zahrady
- participace zákonných zástupců na projektu Živé zahrady
- participace dalších subjektů, další využití Živé zahrady
- participace pedagogů a vedení školy
Zpracovaly: Mgr. Ivana Pfefrová, ředitelka školy
Lenka Benešová, vedoucí učitelka MŠ
Ludmila Kroupová, koordinátor EVVO
Projekt schválen pedagogickou radou, dne 27. 11. 2017
Na vědomí: zřizovatel školy
„Živá zahrada“
projekt pro výchovu a vzdělávání v oblasti EVVO v mateřské škole
- a) cíle projektu
Cílem projektu je zprostředkovat porozumění přírodě, posílit ohleduplnost a odpovědnost člověka k přírodě, životnímu prostředí, k sobě i druhým.
Cílem projektu je zlepšovat podmínky výchovy a vzdělávání tak, aby se v nich stále „častěji“ nacházely prostory s živou přírodou, kontakt s „živou“ zahradou, pro účinné ekovýchovné působení.
- b) program projektu
Projekt staví svůj program na výchově vlastní zkušeností, praktické činnosti a na pobytu
v „živé“ zahradě. Obsah výukových programů je zaměřen na praktické poznávání vztahů a souvislostí mezi lidským životem a okolním prostředím, „živou“ zahradou.
Program probíhá celoročně, prioritní je zážitek z kontaktu s „živou“ zahradou, její poznávání, pozorování, objevování, tvořivost a prožitek. „Živá “ zahrada, která děti přirozeně přitahuje, je prvotním místem, kde se děti učí nahlížet na vlastní zkušenosti z nových pohledů, vede k pochopení, co „živá“ zahrada potřebuje od nás a my od „živé“ zahrady.
- c) témata projektu
Výběr témat projektu „živé zahrady“ je koncipován tak, aby zohlednil všechna důležitá témata, která se „živé“ zahrady týkají:
- Co najdeme v „živé“ zahradě – seznámení, pojmenování prvků „živé“ zahrady
- Jak žije zahrada – seznámení se základními přírodními jevy, cykly, koloběhem v přírodě
- Proč je zahrada důležitá – význam a potřeba ochrany „živé“ zahrady
- Problémy a nemoci „živé“ zahrady – seznámení se živly, odpady
- d) učivo projektu
Učivo: bezpečný pohyb a pobyt v „živé“ zahradě, rozlišení a pojmenování přírodních a umělých prvků v „živé“ zahradě, sledování koloběhů v „živé“ zahradě, životní podmínky – význam ovzduší, vody, půdy, rostlinstva a živočišstva „živé“ zahrady, podnebí, počasí, rovnováha v přírodě, ohleduplné chování v „živé“ zahradě, ochrana „živé“ zahrady, seznámení se živly v „živé“ zahradě.
- e) aktivity projektu v průběhu kalendářního roku
- Aktivity sledující průběh kalendářního roku:
- Září – smyslové vnímání a „živá“ zahrada,
zvuky v přírodě (přírodní „hudební “ nástroje – šlapání suchého listí, lámání klacíku, ťukání dřívek, ťukání kamínky…),
poznej poslepu – poznávání přírodnin, hledej 2 stejné předměty…,
čichová zkouška – koření, léčivky, ohmatej svůj strom – práce ve dvojicích, 1 – zavázané oči, poznávání hmatem – seznámení se stromem se zavázanýma očima,
nalezení stromu bez zavázaných očí,
pozorování odletu stěhovavých ptáků, sběr ovoce, zeleniny, sběr kaštanů pro Lesy ČR,
- Říjen – poznávání dřevin, poznej poslepu (poznávání přírodnin), herbář listí, přírodní pexeso, sběr šípků, sušení šípků a jejich využití, polní plodiny
pozorování zralých plodů, (ptačí zob, pámelník, trnky, …), rozmnožování rostlin skrze ptáků…
- Listopad – výstava přírodnin, instalace krmítek pro ptáky, výroba krmítek
- Prosinec – sledování stop zvířat, zhotovení sádrového odlitku, pozorování ptáků zahrady, krmení ptáků, zvěře, zvířata v zimě – zimní spánek, ježek
- Leden – nepravý zimní spánek (jezevec), stopy zvířat, ptáků na zahradě, pozorování ptáků u krmítek,
- Únor – pozorování počasí, krmení zvěře, ptáků, pozorování ptáků u krmítek, krmení zvěře s myslivcem
- Březen – vyvěšení ptačích budek, pozorování čmeláků, pozorování mravence, pěstování bylinek a jejich využití v kuchyni, setí obilí
- Duben – pozorování ptáků – stavba hnízd, kvetení a pučení stromů, ochrana Země
pozorování života v půdě, žížala, živočichové půdy, šetrné zacházení s živočichy
pozorování včely
- Květen – pozorování života v zahradě,ptačí zpěv, žabí vajíčka, kvákání žab, housenky babočky kopřivové, motýli
- Červen – seznámení s rostlinami „živé“ zahrady, herbář rostlin, pozorování hmyzu, letní ovoce, ochutnávka
- Celoroční aktivity během celého roku:
- Pozorování stromů, jak vypadá koruna stromu během jara, léta…
- pozorování zvířat, mapování výskytu zvířat „živé“ zahrady během celého roku
- pozorování bylin, mapování výskytu bylin „živé“ zahrady během celého roku
- pozorování počasí a změna „živé“ zahrady na jaře, v létě… v závislosti na počasí, ročního období
- vliv člověka na „živou“ zahradu během celého roku, péče o „živou“ zahradu během celého roku, údržba „živé“ zahrady
- f) výstupy z projektu „živé“ zahrady
Výstupy, pracovní listy s EVVO tématikou, kalendář „živé“ zahrady, publikace, herbář
Společné zápisy z vlastního nebo společného pozorování do přírodního kalendáře „živé“ zahrady…(přírodní kalendář „živé“ zahrady)
Práce s pracovními listy, EVVO prorůstání s výchovně vzdělávacími cíli mateřské školy, vzájemné prolínání EVVO s dalšími oblastmi předškolního vzdělávání (pracovní sešit)
Tvorba herbáře – společná práce dětí
- g) participace zákonných zástupců na projektu “živé“ zahrady
Participace zákonných zástupců na přípravě a realizaci a údržbě projektu živé“ zahrady
Aktivity se zákonným zástupcem, výchovně vzdělávací činnost, aktivní podíl ZZ na udržování zahrady:
Participace zákonných zástupců na přípravě realizace projektu, sdílení cílů, záměrů, aktivit a působení v rámci projektu, výroba krmítek z kokosového ořechu, akátového dřeva, výroba ptačích budek na jaro, tvorba „hmatových stezek“, hrabání listí, výsadba stromů, ošetření stromů a dřevin proti působení škůdců, prořezávka stromů, sekání zahrady…
- h) participace dalších subjektů, další využití „živé“ zahrady
Participace dalších subjektů podílejících se na výchově a vzdělávání dětí a další využití „živé“ zahrady“
„Živá“ zahrada bude přístupná v plné míře i pro další aktivity mimo výchovně vzdělávací činnost mateřské školy a základní školy, pro volnočasové aktivity rodičů s dětmi docházejícími do MŠ, setkávání s dalšími subjekty v prostorách školní zahrady – okolní spolupracující MŠ a ZŠ, mimoškolní činnosti mateřské a základní školy – pohybové hry, soutěže, „jablíčkové“, „dýňové“ odpoledne…
Jsme si vědomi, že společná rozhodnutí, jednotnost, vzájemná podpora a spolupráce všech zainteresovaných na výchově a vzdělávání dětí v EVVO vede k naplňování vize a s ní spojených cílů, plánů, aktivit mateřské školy v rámci projektu „živé“ zahrady
- ch) participace pedagogů a vedení školy
Participace pedagoga a vedení školy
Pedagogové ve svém výchovném a vzdělávacím působení v oblasti EVVO vyjadřují přesvědčení, že jejich úsilí musí být korunováno úspěchem, že tak, jak semínka vyklíčí, rozkvetou a dají uzrát životaschopným plodům, tak stále častější kontakt s přírodou, „živou“ zahradou bude korunováno aktivními ohleduplnými postoji dětí, jejich odpovědným chováním, k přírodě, životnímu prostředí, k sobě i druhým.
Všichni pedagogové jsou kvalifikovaní, mají odbornost a zkušenosti v oblasti EVVO, prioritně se zavazují ke vzdělávání, sebevzdělávání v oblasti EVVO, jejich úsilí a snaha je podporována vedením školy. Pedagogové rovněž cítí ze strany vedení materiální a personální podporu v oblasti EVVO – sdílení, konzultace, vzájemná podpora, vzájemné plánování, motivace.
Výchovné a vzdělávací aktivity pedagogů v oblasti EVVO jsou podporovány zákonnými zástupci dětí, zřizovatelem školy, (účast zákonných zástupců a zřizovatele na aktivitách s EVVO zaměřením.)
V Křetíně dne 27. 11. 2017 Mgr. Ivana Pfefrová
ředitelka